صفحه آرایی کتاب یکی از امور مربوط به چاپ کتاب نیز می‌باشد که در مراحل قبل از چاپ کتاب، بر روی فایل خام انجام می‌شود. صفحه‌آرایی معمولاً بعد از انجام تمامی ویراستاری‌های علمی و ادبی و تمامی تغییرات ممکنه در متن و عکسها و صفحات کتاب انجام می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل به توضیح بحث صفحه آرایی بپردازیم. با وب سایت چاپ کتاب نارون دانش همراه باشید.

صفحه­ آرایی (Page lay out) بخشی از طراحی گرافیکی است که به آرایش عناصر بصری در یک صفحه می پردازد. صفحه‌ ­آرایی شامل اصول ساختاری در ترکیب است که برای دستیابی به اهداف ارتباطی خاص اعمال می­­‌شود. صفحه­ آرایی سطح بالا شامل تصمیم‌گیری در مورد ترتیب کلی متن و تصاویر و احتمالاً در مورد اندازه یا شکل بر روی یک سند است. این کار نیاز به هوش، احساس و خلاقیت دارد و با فرهنگ، روانشناسی و آنچه نویسندگان و سردبیران سند مایل به برقراری ارتباط و تأکید بر آن هستند، مرتبط است. صفحه آرایی در سطح پایین، شامل فرایندهای مکانیکی هستند. منظور از صفحه آرایی سطح پایین آن است که با توجه به پارامترهای خاص – حاشیه متن، نوع فونت، اندازه فونت و موارد مشابه را شامل می‌­شود.

تقریباً صفحه­ آرایی تا زمانی که نرم‌­افزارهای کامپیوتری معرفی نشده­ بودند توسط افراد و به صورت دستی انجام می­‌شد. اما بعد از رشد و پیشرفت­‌های تکنولوژیکی، بسیاری از این امور اتوماتیک شده­‌اند. هم اکنون، کار صفحه­ آرایی توسط افراد و به وسیله نرم‌­افزارهای مختص صفحه­ آرایی به ساده‌­ترین و زیباترین شکل ممکنه انجام می‌­شود و حاصل آن را می­توان در تمامی اسناد الکترونیکی و غیر الکترونیکی مانند کتابها و کاتالوگ­ها و… دید.

با شروع تولید صفحات باکیفیت و رنگ روشن از قرون وسطی به بعد، و با ابداع انواع سندهای مختلف به غیر از کتاب مانند کاتالوگ، تراکت­های تبلیغاتی و موارد مشابه این نیاز به وجود آمد که علاوه بر انتقال مفاهیم، می ­بایست کتابها و آثار فیزیکی بتوانند ارتباط خوبی با خوانندگان برقرار کنند و جذابیت خاصی نیز داشته باشند. برای مثال، مجلات و روزنامه­ ها دیگر مانند قبل چاپ نمی ­شدند و تصاویر و محتوا و سایر عناصر آن در قالبی همگون و هماهنگ دست مشریان و خوانندگان می­رسید. در حقیقت، چنین کاری نیاز به طراحی و صفحه­ آرایی را به وجود آورد و مشاغلی مانند صفحه ­آرا تولید شد و بعد از آن ابزارهای آنها نیز به بهترین وجه ممکنه تولید و در خدمت صنعت صفحه­ آرایی قرار گرفت.

سایت چاپ کتاب نارون دانش را مشاهده کنید.